BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 12, 2011

either family day or character buildings

   assalamualaikum to all the bloggers here..hopefully you are in a pink of health and having a cheers day today..=)..on this lately evening,i just need to get a confirmation regarding with the title that i've post above..that is about family day that is been handle by a group of intreprenuership course and character building that is been handle by the counselling club of uum,means our counsellor of uum..both of these programmes are very important for me,but they will be held on the same day in a month of october..so,i need to choose either family day programme or character building programme..please give me the answer as soon as possible!!!

   for sure i'm totally think that character buidings is the most important programme compared with the family day programme..this is because,i'm sure i will get some important knowlegdements if i'm enjoying that programme..last week,i asked some of the seniors in my course about this but they said they will confirm it later which one students in semester 1 should be join,either family day programme or character buldings programme ..at 5.00 p.m just now,all of the intreprenuership course in semester one have got a message from the senior about this..we have been noticed to enjoy the family day programme..

   oh no!! i'm really disagree with that,huh...huaaaa,i need to go to the character buildings la kakak2 n abg2 senior..please understand our situation..why we are supposed to go at the family day??? tell me which one is very important to us?either family day or character buldings???which one?please tell us..and what is the benefit if i'm enjoying family day programme??nothing information and knowledgement we will get later rite??for sure this family day just enjoying ourself with the games and activities that are arranged by the senior students..dont force me like this okay..we have our right n our choice...we are not children anymore to be forced,uurrggghhh!!!!

   even u have got the allowance from the HEP,but we have our choice to choose which programmes we want to attend..why the seniors of intreprenuership course are very strict??hurm...juz about the family day,nothing benefit come to us when we attend it compared with the character buidings programme which is give us a lot of information there..so,dont make me feel mad with this issue okay..not only me,but other students from intreprenuership course in semester one told the same like me too..n for ur information,character buldings have 3 moduls to go through..and i've already paid the fees of these moduls..if we are not come for the first modul,we will lost one modul there..

   hurm..ok la,sorry if i'm forced to express my feelings here..just need to share about our right n choices regarding with these programmes..open ur mind n think properly,we are not children anymore..n other seniors from other courses can understand their juniors why this course did not understand their juniors..hurm..really dissapointed,thank you...:'(

Saturday, August 20, 2011

understanding your menstrual cycle


Fahami Kitar Haid
Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan, secara puratanya ialah 28-30 hari.Tetapi setiap wanita ada kitarannya sendiri - ada 25 hari dan ada yang lambat sehingga 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.Terdapat beberapa fasa dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.


Hari 1-4
Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama haid adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda pada kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13
Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, the egg yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.


 Hari 14
Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran fallopio ke rahim.



Hari 15-28
Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas the egg dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestron dirembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestron semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh.


Waktu Terbaik
Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.

Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama haid seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.

Ini adalah kerana fasa luteal mengikut kiraan kebiasaannya berlaku selama tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah-ubah. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama haid yang seterusnya.


Sekiranya haid anda adalah tetap 28 hari, tidak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya haid anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.



Cara Lain Mengetahui Waktu Subur
Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. Ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu.


 Menganggar Waktu Terbaik Untuk Mendapat Zuriat
Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka jangkamasa untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu sperma dicipta dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan, ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami-isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama pada hari ke 11,12, 13, 14, 15 atau/dan 16 untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya haid anda datang secara konsisten selama 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke-14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.



Mengelakkan Mengandung Melalui Cara Kiraan
Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar.
Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kalendar adalah berisiko dan tidak beberapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira, atau kedatangan haid yang tidak beberapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari!), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan adalah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain.


Ada juga yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri. Seperti yang dinyatakan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri











Thursday, August 18, 2011

adab seorang isteri berhadapan dengan suami...insyaAllah..:)

 Kehadiran suami di rumah merupakan satu rahmat kepada setiap isteri. Hanya isteri-isteri yang menderhakai suami sahaja menganggap kepulangannya suatu yang dibenci kerana dibebani dengan berbagai kerja dan tanggungjawab.

Amat malang sekali jika ramai lagi isteri-isteri yang masih bersikap sedemikian. Hilanglah matlamat perkahwinan di mana isteri sebagai penenang dan penyeri rumahtangga. Di bawah ini dinyatakan cara-cara berhadapan dengan suami.
1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.
2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri, jangan suka menjawab. Sikap suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan lagi kemarahan suami. Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak mahu bertegur sapa dengan anda sebagai denda di atas kedegilan anda sebagai isteri. Sebaliknya, kalau suami kembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi cerita lama. Sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah meminta maaf. Jangan kita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabat keegoannya selaku seorang lelaki.
3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati isteri hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk. Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangai keanak-anakan. Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akan cepat menjerit bila ada sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalau yang menegurnya itu ibunya sendiri. Sengaja dihentak-hentakkan kaki meraung sekuat hati meminta simpati dari ibunya.
4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan (jika panjang janggutnya lebih dari segenggam).
5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera bila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung dihatinya. Jangan isteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isteri sudah tidak taat padanya.
6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng. Suami akan gembira bila seleranya ditepati. Janganlah pula ikan yang menjadi mangsa, diketuk lengkang-lengkung hingga hancur kerana meradangkan sikap suami yang mahu lauk tersebut dimasak mengikut seleranya sedangkan isteri tidak menggemarinya.
7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas dan cantik. Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa. Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari halus isterinya, sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomi rumahtangga.
8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami iaitu sikat, celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayu sugi. Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami menolak segala persediaan tersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayu sugi.
9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukanlah kehendak suami, begitu juga dengan kehendak ibu ayah. Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isteri.
10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu. Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang itu amat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telah menghadiahkan kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteri tidak dapat apa-apa. Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelum melakukan sesuatu tindakan bukannya setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnya tapi kes-kes seperti inilah yang sering berlaku di kalangan para isteri.
11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah. Isteri hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bersenda gurau dengan isterinya. Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.
12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu. Air panas elok disimpan di dalam termos supaya memudah dan menjimatkan masa kita. Kalau boleh sediakan kuih-kuih ringan seperti karipap, cucur, bubur, apam ataupun biskut kering. Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.
Akhir kata hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami. Bersikap ramah-tamahlah dengan keluarganya dan bersabarlah di atas segala tindakan mereka jika ada yang bertentangan dengan syariat. Di sinilah peranan isteri untuk berdakwah kepada mereka tetapi biarlah berhikmah dan kena caranya agar setiap tindak-tanduk kita dikasihi dan dihargai oleh mereka seterusnya menjadi menantu atau ipar yang dicontohi akhlak, peribadi dan ibadahnya

Tuesday, August 16, 2011

kuih rayer..:)

    Assalamualaikum semua pembaca2 blog kt sini..hari ni aq ad topik menarik nk kongsikan dgn korg semua..sebelum tu,sy nk ucapkan  terima kasih kt my special bf sbb masukkan pic kt blog ni..td time bukak blog,n terperasan plak ad pic kt entry yg sy post smlm..thanks taw encik bf..nnti edit cantik2 lg blog sy erk..hehehe..:)

    ok,berbalik pd tajuk entry kt atas tu..sebelum ni,aq ad post about kuih semperit kan??tp tu aq google ikot resepi dlm internet la..so,kali ni aq nk cite about kuih rayer yg brjaye aq buat td tp aq xgune resepi dlm internet pon..resepi semperit kali ni aq add value sket gune bahan2 laen..nk tahu resepi x??pm me after u tgk2 pic kuih rayer aq kt bwh2 tu nnti kay..

    aq buat ni pon sbb ma bising2 sbb kuih rayer dah habis..dah habis??xdela,sblum ni aq dah buat berbalang2 semperit ni tp phm2 la org kt umh ni..belum sempat rayer,dorg buat kuih rayer tu mcm makanan harian lpas wktu berbuka..manenye x habes kan..kikiki..adoi,nk gelak pon ader..

    okelah,korg tgk la pic2 kuih rayer yg aq buat ni kay...ma aq duk masak lauk kt dapur,aq plak memenuhkan mase buat semperit ni..hikhik..


                   
bersepah x??hikhikhik..maaf kalo agak bersepah yer..buzy buat kuih..haha




ni plak time tabur manik2 coklat warna warni tu..nk bg nmpak seri kuih la katekan




ni plak yg dah siap ditabur manik tp blom bakar lagi la..



ni lak yg dah siap dibakar..then,aq pindahkan kuih ni kt dlm balang kt ats yg cumil sket tu..hehe:)



oke,yg ni pon same..yg dah siap dibakar..abaikan biskut kacang kt sebelah tu yer..tu biskut kacang yg x menjadi..kehkehkeh..

okelah tawan2 cemua..cmne??ok x kuih semperit yg aq buat??or ad ape2 yg patot ditambah lagi??hehe..kalo nk resepi gtaw la yer..pas ni slow2 nk buat kuih bunga cina lak..tatatititutu..



Sunday, August 14, 2011

minyak zaitun dan khasiatnya..

Pernahkah anda mengamalkan salah satu pemakanan sunnah iaitu minyak zaitun? Minyak zaitun mempunyai pelbagai khasiat yang elok untuk kesihatan. Ianya diambil dari pohon Zaitun yang tumbuh merata bermula dari Iran, Syria dan Palestin sehinggalah ke seluruh Mediterranean sejak 6,000 tahun dahulu.
Minyak zaitun bukan sahaja terkenal di Eropah dan Timur Tengah malah hampir ke seluruh dunia mengamalkan minyak zaitun tidak kira di dalam masakan mahu pun penjagaan kesihatan. Bagi umat Islam minyak zaitun sudah diamalkan sejak 1400 tahun dahulu oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. dan baginda memang menganjurkan umatnya mengamalkan minyak zaitun dalam kehidupan seharian. Nabi Muhammad menggunakan minyak zaitun sebagai minyak rambut.

buah zaitun organik
-buah zaiton organik..

Pohon zaitun yang penuh berkat ini disebut di dalam Al-Quran dalam Surah At-Tin: ayat 1, Surah Al-Mukminun: ayat 20 dan Surah An-Nur: ayat 35.
“Demi (buah) tin dan (buah) zaitun.” (At-Tin: 1)
“Dan pohon kayu keluar daripada Tursina (pohon zaitun) yang menghasilkan minyak…” (Al-Mukminun: 20)
“…pohon yang banyak berkatnya, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh….” (An-Nur: 35).
Pohon zaitun juga disebut di dalam hadis:
”Makan minyak zaitun dan urutlah dengannya ke seluruh badan kerana ia adalah dari pohon yang suci”, diriwayatkan oleh hazrat Sayyed Al-Ansari.
”Ada minyak zaitun, makanlah, urut seluruh badan kerana ia berkesan untuk buasir”, diriwayatkan oleh hazrat Al-Qama bin Amir.


Antara khasiat minyak zaitun:

  • Mengurangkan pengambilan lemak dalam diet harian
  • Menghindari penyakit kardiovaskular dan arteriosclerosis
  • Mengelakkan pembentukan batu hempedu (gallstone)
  • Membantu penghadaman dan mengurangkan ulser perut
  • Antioksidan dan antikanser
  • Membantu keseimbangan metablisme tubuh, pertumbuhan tulang dan tubuh yang baik (khasnya bagi kanak-kanak)
  • Membekal vitamin E yang tinggi
  • Kecantikan (kulit dan rambut)
  • Kestabilan asid lemak
  • Membekal pelbagai vitamin untuk antipenuaan
  • Kegunaan massage therapy
  • Berkesan untuk bisul, ruam lampin, dan gatal-gatal

Cara penggunaan minyak zaitun:

  • Campurkan 2 sudu ke dalam setiap masakan
  • Sapukan ke muka bagi kecantikan wajah dan menghilangkan parut jerawat
  • Ambil secara mentah sekurang-kurangnya 2 sudu makan setiap hari
Minyak Zaitun HPA
-minyak zaitun HPA

hehehe..oklah,selamat mencuba yer..(n_n)..tp nk warning awl2 bg sape2 yg first time nk makan minyak ni..rasenye pekat dan agak meloyakan taw tp baik untuk kecantikan mahupun kesihatan!!!,hikhikhik..

SEMPERIT ^_^

bahan-bahan:
1 tin (340g) butter cap GOLDEN CHURN (Australia butter-tin kaler kuning)
1/2 tin tepung gandum
1 cwn gula halus.
1 st esen vanila.
1 st baking powder.
1 bj kuning telur.


Cara-caranya:
1. Gaul sebati tepung gandum, gula dan baking powder.
2. Masukkan kuning telur. Gaul lg.
4. Masukkan butter. Gaul rata dan uli hingga doh lembut dan boleh dimasukkan ke dlm acuan "tekan" semperit.

5.bakar hingga masak


biskut semperit...








Thursday, August 11, 2011

Hikmah Al-Kursi


Dalam sebuah hadis ada menyebut tentang seekor syaitan yang duduk diatas pintu rumah yang mana tugasnya untuk menanam keraguan dihati suami terhadap kesetiaan isteri dirumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah dan sebab itulah Rasulullah SAW tidak akan masuk rumah sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya kerana disaat itu, syaitan akan lari bersama dengan salam itu.




Hikmah Ayat Al-Kursi mengikut hadis2 ;
  • Barang siapa membaca Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, ALLAH SWT mewakilkan 2 malaikat memeliharanya sehingga subuh.


  • Barang siapa membaca Al-Kursi di akhir setiap sembahyang fardhu, dia akan berada di dalam lindungan ALLAH SWT sehingga sembahyang yang berikutnya.


  • Barang siapa membaca Al-Kursi di akhir setiap sembahyangnya, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, ALLAH SWT akan memelihara rumahnya dan rumah2 disekitarnya.


  • Barang siapa membaca Al-Kursi di akhir solat fardhu, ALLAH SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2 serta ALLAH SWT melimpahkan rahmatNYA kepadanya.


  • Barang siapa membaca Al-Kursi sebelum hendak keluar rumahnya, maka ALLAH SWT mengutuskan 70,000 malaikat kepadanya dan mereka semua memohon keampunan dan mendoakannya.


  • Barang siapa yang membaca Al-Kursi di akhir sembahyangnya, ALLAH SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi ALLAH sehingga mati syahid.

  • Barang siapa yang membaca Al-Kursi ketika dalam kesempitan, nescaya ALLAH SWT berkenan memberi pertolonganNYA kepadanya.

10 gangguan syaitan dalam solat

. BERASA WAS2 KETIKA MELAKUKAN TAKBIRATUL IHRAM.
Saat membaca takbiratul ihram 'ALLAHU AKBAR', seseorang akan berasa ragu2 apakah takbir yang dilakukannya itu sah atau pun tidak dan sehinggalah dia mengulanginya sekali lagi dan perasaan itu akan berterusan kadang2 sampai imam hampir rukuk.

Ibnu Qayyim berkata, 'termasuk tipu daya syaitan yang banyak mengganggu mereka adalah was2 dalam bersuci (wuduk) dan niat atau saat takbiratul ihram dalam solat'.

2. TIDAK MEMBERI TUMPUAN KETIKA MEMBACA BACAAN DALAM SOLAT.
Sahabat Rasulullah SAW, Uthman bin Abil'Ash datang kepada Rasulullah dan mengadu, 'wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan hadir dalam solatku dan membuat bacaanku salah, Rasulullah menjawab 'itulah syaitan yang disebut dengan khinzib, apabila kamu berasakan kehadirannya, ludahlah 3 kali ke kiri dan berlindunglah kepada ALLAH SWT, aku pun melakukan hal itu dan ALLAH SWT menghilangkan gangguan itu daripadaku' (Hadis Riwayat Muslim).




3. LUPA JUMLAH RAKAAT YANG DIKERJAKAN.
Abu Hurairah r.a berkata, 'Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, 'Jika seorang daripada kalian solat, syaitan akan datang kepadanya untuk menggoda sehingga mereka tidak tahu berapa rakaat yang dikerjakan, apabila seorang daripada kalian mengalami hal itu, hendaklah sujud 2 kali (sujud sahwi) saat dia masih duduk dan sebelum salam, setelah itu baru mengucapkan salam'. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

4. HADIRNYA FIKIRAN YANG MEMALINGKAN TUMPUAN.
Abu Hurairah berkata, 'Rasulullah bersabda yang bermaksud, 'Apabila dikumandangkan azan solat, syaitan akan berlari seraya terkentut-kentut sampai ia tidak mendengar suara azan, apabila muazin selesai azan, ia akan kembali lagi dan jika iqamat dikumandangkan ia berlari, apabila selesai iqamat, ia akan kembali lagi, ia akan selalu bersama orang yang solat seraya berkata, 'ingatlah apa yang kamu tadi tidak ingat!' sehingga orang itu tadi tidak tahu berapa rakaat dia solat'. (Hadis Riwayat Bukhari).

5. TERGESA-GESA MENYELESAIKAN SOLAT.
Ibnu Qayyim berkata, 'sesungguhnya tergesa-gesa itu datang dari syaitan kerana tergesa-gesa itu adalah sifat gelabah yang menghalangi seseorang berhati-hati, tenang dan santun serta meletakkan sesuatu ditempatnya, tidak ada ketenangan atau thuma'ninah, pada zaman Rasulullah, ada orang solat dengan tergesa-gesa akhirnya Rasulullah memerintahkannya mengulanginya kerana solat yang dikerjakannya belum sah.

'Rasulullah bersabda kepadanya, 'apabila kamu solat, bertakbirlah (takbiratul ihram), lalu bacalah daripada Al-Quran yang mudah bagimu lalu rukuklah sampai kamu benar2 rukuk lalu bangkitlah daripada rukuk sampailah kamu berdiri tegak'.

'Kemudian sujudlah sampai kamu benar2 sujud dan lakukanlah hali itu dalam setiap rakaat solatmu'. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

6. MELAKUKAN GERAKAN TIDAK PERLU.
Dahulu ada seorang sahabat yang bermain kerikil ketika sedang tasyahud, dia membolak balikkannya, melihat hal itu, Ibnu Umar segera menegurnya selepas solat, 'jangan bermain kerikil ketika solat kerana perbuatan itu asalnya daripada syaitan, tapi kerjakan seperti apa yang dikerjakan oleh Rasulullah.. Orang itu bertanya, 'apa yang dilakukan olehnya?', kemudian Ibnu Umar meletakkan tangan kanannya di atas paha kanannya dengan jari telunjuk menunjuk ke arah kiblat atau tempat sujud, 'demikianlah saya melihat apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW, kata Ibnu Umar. (Hadis Riwayat Tirmidzi).

7. MELIHAT KE KIRI ATAU KE KANAN KETIKA SOLAT.
Sedar atau tidak, jika seseorang itu melihat ke kiri atau kanan, itu akibat godaan syaitan yang menggoda, kerana itu, selepas takbiratul ihram, pusatkan pandangan pada satu titik iaitu tempat sujud sehingga perhatian kita menjadi fokus.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Aisyah, beliau berkata, 'saya bertanya kepada Rasulullah hukum melihat ketika solat, Rasulullah menjawab,'itu adalah curian syaitan dalam solat seorang hamba'. (Hadis Riwayat Bukhari).

8. MENGUAP DAN MENGANTUK.
Rasulullah bersabda, 'menguap ketika solat itu syaitan, kerana itu apabila kamu ingin menguap, tahanlah'. (Hadis Riwayat Thabrani).

Dalam riwayat lain, Rasulullah bersabda, 'ada pun menguap itu datangnya daripada syaitan, hendaklah seseorang mencegahnya (menahan) selagi boleh, apabila dia berkata HA... bererti syaitan tertawa dalam mulutnya'. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

9. BERSIN BERULANG KALI KETIKA SOLAT.
Syaitan ingin mengganggu ketika solat dengan bersin sebagaimana yang dikatakan Abdullah bin Mas'ud, 'menguap dan bersin ketika dalam solat itu daripada syaitan'. (Riwayat Thabrani).

Ibnu Mas'ud berkata, 'bersin yang tidak disenangi ALLAH adalah yang terjadi dalam solat sedangkan bersin di luar itu tetap disenangi ALLAH'. Hal itu tidak lain kerana syaitan memang ingin mengganggu solat seseorang dengan pelbagai cara.

10. TERASA INGIN BUANG ANGIN ATAU AIR.
Rasulullah bersabda, 'apabila seseorang daripada kalian bimbang apa yang dirasakan diperutnya apakah keluar sesuatu daripadanya atau pun tidak, janganlah sesekali dia keluar dari masjid sampai dia yakin mendengar suara (keluar angin) atau mencium baunya'. (Hadis Riwayat Muslim).

Berbahagialah orang Muslim yang selama ini terbebas daripada pelbagai macam gangguan syaitan dalam solat mereka, semoga kita semua dibebaskan ALLAH SWT daripada gangguan berkenaan dan bagi yang merasakan keseluruhannya, jangan putus asa untuk berjihad melawan syaitan terkutuk.

Monday, August 1, 2011

pusara dalam masjid

 KUBUR di dalam masjid kedengaran agak janggal namun keunikan itu benar-benar berlaku di Masjid Tengku Razaleigh, Kampung Baru, Gua Musang, Kelantan.
Ini menimbulkan pelbagai persoalan dan tanda tanya terutama di kalangan penduduk luar bagaimana keadaan sedemikian berlaku. 
Kedudukannya yang terletak di ruang solat itu menyebabkan jemaah yang bersembahyang di hadapan, belakang, kiri dan kanan kubur itu ditutupi dengan kotak kayu.

Kubur yang sudah berusia lebih 60 tahun itu terletak di bahagian saf ketiga di dalam ruang masjid terbabit mempu�nyai sejarahnya tersendiri.

Berdasarkan sejarah, kubur itu adalah kepunyaan seorang penduduk kampung iaitu seorang wanita mengandung yang meninggal dunia akibat ditembak ketika berlaku perang pada zaman darurat.


Pada zaman itu kekejaman komunis berleluasa sehing�ga mengakibatkan banyak nyawa penduduk kampung terkorban dan banyak jenazah dikebumikan di tapak masjid berkenaan.

Bagaimanapun, hanya kubur terbabit ditanda dan dapat dikesan sebelum masjid itu dibina sekitar tahun 70-an. Akhirnya, seluruh penduduk bersetuju untuk membiarkan tapak kubur berkenaan berada dalam kawasan masjid.

Penduduk, Zahari Abdul Rahman, 49, berkata, kejadian berlaku sekitar 1948 iaitu waktu itu komunis sedang bermaharajalela di daerah Gua Musang.

“Saya difahamkan pada waktu itu komunis menembak secara rambang dan tembakan terkena perut wanita mengandung itu sehingga janinnya terkeluar,” katanya.

Beliau berkata, oleh kerana keadaan ketika itu diisytiharkan darurat, jenazah mangsa yang terkorban terus dikebumikan di kawasan tapak masjid itu.

“Sebenarnya masih banyak kubur lain terdapat pada tapak masjid ini tetapi hanya kubur ini yang bertanda.

“Sekitar 1978, apabila penduduk mula membina masjid baru serta meluaskannya, ia menyebabkan kubur terus dikekalkan di dalam ruang masjid ini.

Zahari berkata, kubur itu sebelum ini hanya dikelilingi pagar besi setinggi kira-kira satu meter tetapi penduduk bersepakat membuat kotak supaya tidak mengganggu jemaah.

“Kubur dalam masjid ini menyebabkan orang ramai datang berkunjung termasuk dari luar bandar Gua Musang yang singgah bermusafir dan bersolat di sini,” katanya.


Tuesday, June 21, 2011

pengalaman yg menyakitkan!!!!!...food poisoning

oh no!!..hakhak..first of all,i need to wish thank you so much 4 my luv bcoz he had posted my blog on his fb..at least,ad hati jugak nk post some entry kt cni,kikibah!!..blablabla..okeh,back to my story..read n make it as our reminder n motivation okeh..sbb dah lme x update blog n xde idea nk post ape,so aq ase nk post something n share pengalaman aq kt cni..hoho..


   that day,my friends and i went to a roadside food stall for a light meal after badminton practice in school.My three friends odered some chapatis,while i'm alone odered a plate of fried mee.The mee tasted slightly odd but all the same,i finished the whole plate of mee.After our meal,we ordered four glasses of teh tarik and spent some twenty minutes in idle talk before going on our separate ways.


   When i reached home,i felt a churning sensation in my stomach and i had to rush to the toilet to relieve myself.I did not suspect anything wa wrong with me then.But two hours later,the lavatory beckoned me again and by late evening,i must have relieved myself atleast five times.I began to feel sharp abdominal pains,and also felt weak and nauseous.By then i knew that i was ill and i asked mom to bring me to the clinic..


   At the clinic,the doctor ran some tests on me and asked me several questions.Finally,he diagnosed my ailment as food poisoning.He prescribed a course of medication and a strict diet to follow.He told me not to take solid food for two days and asked me to drink plenty of water.he also gave me medical leave for four days and asked me to rest and recuperate at home..


   that night and the rest of the following day,i was miserable and felt feverish and still had to visit the bathroom several times.My condition improved considerably on the third day and mother allowed me to eat a bowl of rice with some vegetables.


   After completing the course of medication and adhering to the diet advised by the doctor,i recovered completely on the fourth day.Though i still felt a little weak,i was able to return to school after the edn of four days of medical leave.


   Since that day,i have always been very careful of the food i eat."once bitten,twice shy" is an old adage and it si very apt in my case for having experienced food poisoning once,i do not intend to relive the experience ever again...huhh!!!!..


   hmm,that's all..sorry if i have done some grammar mistakes there..enjoy some pic below okeh..tatatitututu..

















 

Thursday, May 19, 2011

Why you shOuld nOt smOke??????

hurm..this is the best topic that need to be shared n it also can be ur reminder with this statement that i post especially the smokers at the outside okeh..why u should not smoke??take times to think about that questions..hurm,mybe...it looks "macho" or feel proud with smoking,rite??oh no!!..i'm not very interested with the answers from the bad smokers either boys or girls..huh!!..really dislike with it!!..

   Despite the fact that government n health agencies throughout the world have campaigned against smoking n have tried to increase the awareness of the harmful effects of cigarette smoke,many people are still smoking..

  why do people smoke??maybe it is becoz the ill effects of smoking is not consciously registered in their mind.There are a lot of reasons why you should not smoke..

  the first reason why u should not smoke is that smoking affects ur health.It is an established fact that smokers lose their physical stamina n endurance.Smokers are unlikely to do well in sports n in a games that require good physical fitness.But that is only the least of it.Smoking can also lead to fatal diseases like lung cancer.

  The second reason is that smoking not only harms the smokers but also harms those around him.There are scientists who contend that passive smoking is even more of a health hazard n actual smoking.So,smokers should not be selfish n smoke in front of nonsmokers n expose them to the harmful effects of cigarette smoke.Besides,nonsmokers do not like the pungent smell of cigarette smoke.

  The final reason that i offer is that smoking is a costly habit.Let us say that the price of a pack of cigarettes remains constant at $3 for the next ten years.Smoking a pack a day is going to cost $1095 a year.In ten years,more than $10,000 would have been puffed up in smoke.Imagine how this money could have been better spent,in buying new clothes,in furthering education or even as the down payment for a new car.

  these are some of the reasons why u should not smoke.If u r a smoker,for the love of yourself,quit smoking.If u r a nonsmoker,remember to emphatically say no when u r offered a stick!!!!...

so,becareful with the affects of the smoking.It not give u any benefits but it will give a bad impact throughout the smoking habits..

ok,thats all..assalamualaikum..

Saturday, May 7, 2011

if i was a millionaire...

Assalamualaikum again..hehe..juz want tO express my feelings tOday if i was a milliOnaire..Oh yeah!!..great tO hear that rite??hurm,if i was a milliOnaire,the first thing i wOuld dO is tO make sure that i make mOney n remain a milliOnaire.Why wOuld i want to dO that?FOr this simple reasOn,that the mOney i have will diminish Over time as i spend it n even a milliOn dOllars will nOt last fOrever.

I wOuld invest a pOrtiOn Of my mOney intO a sOund business that wOuld bring gOOd returns.I wOuld appOint cOmpetent managers tO run this enterprise efficiently n prOfitably n i wOuld Only have to Oversee the OperatiOns frOm time tO time n Only be ready fOr prOblems that cannOt be sOlved at the middle management level n fOr making critical business decisiOns.Then,i wOuld have the time tO devOte my attentiOn tO my Other interests.

firstly,i wOuld build a huge bungalOw On a large piece Of land.this estate wOuld alsO have its Own separate spOrts cOmplex which wOuld hOuse a well-equipped gymnasium,a badmintOn court n a squash cOurt..eew!! berangan je kOt..ahahah..n there wOuld alsO be a swimming pOOl n a tennis cOurt in the estate.With all this spOrts n exercises facilities available within my Own estate,i wOuld never need tO visit public spOrts cOmplexes.


Then,i wOuld like tO travel arOund the wOrld n learn abOut the custOms n cultures of Other cOuntries.i wOuld be wise tO the many different ways Of life n beliefs Of the peOple Of Our wOrld.Since i am alsO very interested in languages,i wOuld hire prOfessiOnal language tutOrs tO teach me fOreign languages.There r prObably thOusands Of languages spOken in the wOrld n there is nO way i wOuld be able tO learnt,let alOne master,all Of them but i wOuld try tO learn as many as i pOssible can.i wOuld learn the classical language Of latin sO that i wOuld be able tO read the wOrks SpinOza n Dante in the Original language.ececece,nyampah..cakap je lebey,ahaha..I wOuld alsO spend time learning the languages of Asia like Chinese,Thai,KOrean,Japanese,Arabic n Hindi..


I wOuld alsO dO sOmething fOr the sOciety.i wOuld set aside a large sum tO assist bright students whO r financially cOnstrained tO further their studies tO the highest level pOssible.I wOuld alsO build a cOmmunity centre tO hOuse such spOrts facilities like badmintOn,squash,tennis n table tennis.There wOuld alsO be an intellectual games rOOm where such thinking games like chess,draughts n bridge can be played.This wOuld be a true cOmmunity centre where all members Of the sOciety,regardless of their race Or religiOus affiliatiOns,cOuld cOngregate tO use the facilities n,in the prOcess Of intermingling,strengthen the bOnds Of racial harmOny.

Finally,i wOuld prOvide funding fOr the bulding halfway hOmes n rehabilitation centres wayward yOuths n drug addicts.the yOuth Of tOday r the leaders Of tOmOrrOw n i wOuld like tO dO my part tO refOrm n educate these unfOrtunate yOungsters tO becOme useful members Of sOciety.

jeng3..soorry if cm terlebey berangan 2 yea.ahaks.n i hOpe that i wOuld becOme a milliOnaire in future sO that,what i hOpe r my nOble ambitiOns,will cOme tO fruitiOn...TATA..(n_n)

the subject i detest!!

oh no!!.."i love mathematics"..remember that,love mathematics in a bracket oke..ahahah..Mathematics has always been a problem for me,and i am very sure that it is in the case with many pupils throughout the country n probably throughout the world.Mathematics has been dreaded subject since we started learning geometry,algebra n other branches of mathematics where symbols n complex technical terms n formulae r used..huh!!


i have no problem with arithmetic.in fact,i cant still remember the time when i gleefully recited n memorised the multiplication table.Addition,subtraction,multiplication n division pose no problems for me n i agree that they r essential for everyday life..Imagine a shopkeeper who cannot do simple arithmetic or a shopper who cannot do simple additions to see if he has sufficient money to buy the items he wants.arithmetic,therefore is necessary in daily life.


but......what about the other branches of mathematics that require memorising all the different formulae n technical terms????tell me,who used sine,cosine,n tangent in everyday quadratic equations that many would soon forget the moment they live school??


regardless of my deep resentment for this subject,the fact remains that mathematics constitute a very important part of the school curriculum.i cannot afford to fail this subject as it would not help my results in university soon becoz i've ready took a major course in BAHASA..So,there r not mathematics subject anymore..oh yeah!!..So,i have to bite the bullet n put the extra effort to pass in BAHASA not MATHEMATICS..kikiki..